Dnes je pátek 29. března 2024., Svátek má Taťána
Počasí dnes 3°C Polojasno

Odejde Red Bull z formule 1? O jeho dalším osudu rozhodne Ferrari

Odejde Red Bull z formule 1? O jeho dalším osudu rozhodne Ferrari
Ilustrační snímek | zdroj: ThinkStock

Red Bull je bezesporu nejúspěšnější stájí formule 1 posledních let. Během své desetileté historie rakouský tým získal hned čtyřikrát Pohár konstruktérů a pravidelně potvrzuje svou příslušnost k nejlepším. Přesto nyní jeho majitel Dietrich Mateschitz tvrdí, že je připraven Red Bull z formule 1 stáhnout. A nezdá se, že by mělo jít o plané hrozby. 

Red Bull na samém počátku svého působení ve formuli 1 sice krátce využíval pohonné jednotky Cosworthu (2005) a Ferrari (2006), první velké úspěchy však přišly až po uzavření spolupráce s Renaultem.

Závěr éry osmiválcových motorů zkrátka patřil monopostům Red Bullu poháněným agregátem Renaultu, o čemž nejlépe svědčí skutečnost, že Mateschitzův tým mezi lety 2010 a 2013 čtyřikrát získal Pohár konstruktérů a zároveň prostřednictvím Sebastiana Vettela ovládl i šampionát jezdců.

Modrofialové monoposty s červeným býkem ve znaku měly po čtyři sezóny nad zbytkem startovního pole takový náskok, že dokázaly ze startů v 77 závodech vytěžit 41 prvních, 23 druhých a 21 třetích míst.   

Rozchod s Renaultem a odmítnutí ze strany Mercedesu

Loňský přechod na hybridní šestiválcové motory však Renault nezastihl v nejlepší formě. Jestliže se loni otevřeně hovořilo o ztrátě šedesáti koní na bezkonkurenční agregát Mercedesu, letos je výkonnostní rozdíl pravděpodobně ještě výraznější.

Není tedy divu, že Red Bull, který naposledy zvítězil ve Velké ceně Belgie 2014, rychle ztratil s Renaultem a jeho neochotou či neschopností rychle se dotáhnout na konkurenci trpělivost a francouzskému dodavateli motorů předčasně vypověděl smlouvu, jež měla vypršet až po příští sezóně.

Odvahu k tak radikálnímu kroku vedení rakouské stáje dodala gentlemanská dohoda s Mercedesem, který Red Bullu přislíbil své motory.

K jejich vzájemné spolupráci však nakonec nedojde, protože Mercedes z dohody záhy vycouval. Podle slov sportovního ředitele Mercedesu Toto Wolffa by to totiž nebylo v nejlepším zájmu továrního týmu.

Proti dohodě se postavil i Lewis Hamilton: "Red Bull je skvělý tým. Je to podobné, jako kdybychom dodávali motory Ferrari. Jsme tady proto, abychom vyhrávali, takže tohle opravdu nepotřebujeme."

Zachrání Red Bull Ferrari?

Zdá se, že současná situace Red Bullu má tři různá řešení. Vedle navázání spolupráce s Ferrari je to odchod celého týmu ze světa formule 1 nebo jeho prodej.

K poslední možnosti se přiklání i obvykle výborně informovaný Eddie Jordan, který během singapurského víkendu přispěchal s tvrzením, že stáj rakouského miliardáře Dietricha Mateschitze v roce 2018 převezme německý automobilový koncern Volkswagen (a to prostřednictvím Audi), přičemž Red Bull zůstane hlavním sponzorem týmu. To je však v tuto chvíli pouze hodně vzdálená budoucnost.

Pro příští sezónu se tak nejpravděpodobněji jeví spolupráce s Ferrari jako staronovým dodavatelem motorů. Italská stáj v letošním roce dokázala, že je schopna zkonstruovat konkurenceschopnou pohonnou jednotku, když je kromě suverénního Mercedesu jediným týmem, který dokázal zvítězit v některém ze závodů.

Otázkou sice zůstává, zda by Ferrari bylo ochotné svému potenciálnímu soupeři v boji o Pohár konstruktérů dodávat prvotřídní motory nebo by šlo o jejich méně výkonnou variantu.

Právě dohodu s Ferrari však Red Bull považuje za klíčovou pro své setrvání ve formuli 1: "Red Bull by chtěl v F1 pokračovat pouze tehdy, pokud bude Ferrari ochotné poskytovat skutečné motory továrního týmu, které jsou na stejné úrovni jako motory Vettela a Räikkönena."

Na výsledcích jednání závisí i osud Toro Rossa, které od roku 2006 plní roli juniorského týmu Red Bullu. V monopostech italské stáje zahájili svou kariéru ve formuli 1 například čtyřnásobný světový šampion Sebastian Vettel a vítěz tří závodů Grand Prix Daniel Ricciardo.

Majitel obou týmů Dietrich Mateschitz dal nedávno jasně najevo, že je rozhodnutý z formule 1 případně stáhnout obě své stáje: "Částečné stažení, kdy by ve formuli 1 zůstalo Toro Rosso, je již v tuto chvíli smeteno ze stolu. Proč by měl Red Bull chtít rozvíjet talenty, kdyby neměly možnost interně kráčet ve šlépějích Vettela, Ricciarda a Kvjata?"

Red Bull není jediný, kdo by mohl skončit

Vzhledem k nejisté budoucnosti pozvolna krachujícího Lotusu tak formuli 1 reálně hrozí, že do konce letošního roku přijde hned o tři týmy. Pokud by se tak skutečně stalo, na start Velké ceny Austrálie 2016 by se postavila pouze osmička týmů, a to včetně debutujícího Haasu.

A právě nízký počet jezdců by pro někdejší královnu motoristických disciplín, která v posledních letech marně bojuje s klesajícím počtem diváků, mohl být příslovečnou poslední kapkou.

Zdroje:
Vlastní